Kącik logopedyczny
Kącik powstał z myślą o wspomaganiu rozwoju mowy i myślenia u dzieci. Ponadto podejmuje ważną tematykę jaką jest uświadomienie rodziców na temat zaburzeń w rozwoju mowy i myślenia u dzieci. Znajdziecie w nim państwo artykuły, ciekawe plakaty a także propozycje ćwiczeń. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że każde dziecko należy traktować indywidualnie. Zatem ćwiczenia również powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb każdego dziecka z szczególnym uwzględnieniem wskazówek logopedy albowiem niektóre ćwiczenia mogą dziecku pomóc inne natomiast zaszkodzić. Dlatego wszystkie ćwiczenia należy konsultować z specjalistą.
Logopedzi
mgr Aleksandra Mazur kontakt: p41.olamazur@gmail.com
mgr Agnieszka Chudzik kontakt: p41a.chudzik@gmail.com
SŁOWNIK POJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH
Afazja – zaburzenie mowy polegające na całkowitej lub częściowej utracie umiejętności tworzenia i/lub odbierania mowy na skutek uszkodzenia struktur mózgowych (występują różne typy afazji).
Alalia (afazja rozwojowa) – opóźnienie w przyswajaniu języka na skutek opóźnionego wykształcenia się funkcji pewnych struktur mózgowych.
Anartria – brak rozwoju mowy lub utrata wcześniej nabytych umiejętności wytwarzania dźwięków mowy na skutek uszkodzenia układu pozapiramidowego, ośrodków pnia mózgu i dróg unerwiających narządy mowy; często przechodzi w dyzartrię (zaburzenie mowy charakteryzujące się zaburzeniami artykulacji dźwięków na skutek uszkodzenia ośrodków i dróg unerwiających narządy mowne (artykulacyjne, fonacyjne, oddechowe).
Ankyloglosja – skrócenie (niedorozwój) wędzidełka podjęzykowego, ograniczające ruchomość języka, zaburzające podstawowe funkcje (np. połykanie), wpływające na powstanie wad artykulacyjnych.
WADY WYMOWY, ZABURZENIA
Dyslalia – grupa wad wymowy dotycząca artykulacji; dyslalia to nieprawidłowość w realizacji jednej głoski, kilku głosek, a nawet wszystkich lub niemal wszystkich od razu. Wyróżnia się różne typy dyslalii.
Elizja – zjawisko językowe polegające na braku realizacji jakiegoś fonemu (najczęściej przyjmuje formę opuszczania wybranych głosek).
Echolalia – mimowolne, automatyczne powtarzanie dźwięków.
Gammacyzm – to wada wymowy polegająca na nieprawidłowej realizacji głosek:g, gi, h, hi.
Paragammacyzm – zamiana głosek: g, gi, h na d, di, t . (przykład: góra – dóra, gitara – ditara, hokej – tokej).
Kappacyzm – to wada artykulacyjna polegająca na nieprawidłowej realizacji głosek: „k”, „ki”.
Parakappacyzm – zamiana głosek: k, ki na t, ti . (przykład: kura – tura, kino – tino, kot – tot).
Kinestezja artykulacyjna – czucie pozycji i ruchów narządów artykulacyjnych.
Lambdacyzm – rodzaj wady wymowy polegający na nieprawidłowej realizacji głoski „l”.
Paralambdacyzm – zamiana głoski „l” na inną głoskę wypowiadaną prawidłowo: najczęściej „j’:(przykład: lalka – jajka).
Rotacyzm – wada artykulacyjna polegająca na deformacji głoski „r” (np. tzw. r języczkowe, francuskie).
Pararotacyzm – wada wymowy polegająca na zastępowaniu głoski „r” innymi głoskami wymawianymi prawidłowo np.: j, ł, l (np. rower – jowej, rower – łoweł, , rower – lowel).
Parasygmatyzm – rodzaj sygmatyzmu polegający na zastępowaniu jednych głosek dentalizowanych innymi, realizowanymi prawidłowo. (przykład: czapka – capka, szafa – safa, żaba – zaba, sanki – śanki, koza – koźa).
Sygmatyzm – jedna z najczęstszych wad wymowy, polegająca na nieprawidłowej artykulacji głosek dentalizowanych jednego, dwóch lub trzech szeregów (ciszącego: ś, ź, ć, dź; syczącego: s, z, c, dz; szumiącego: sz, ż, cz, dż), przybierająca postać deformacji (np. sygmatyzm interdentalny = międzyzębowy).
Mutyzm – całkowita lub częściowa (ujawniająca się w określonych sytuacjach społecznych) niemożność posługiwania się mową ( przy zachowanym rozumieniu mowy) spowodowana czynnikami psychicznymi.
Metateza, przestawka – przestawienie fonemu wewnątrz wyrazu lub zmiana szyku wyrazów w mowie i piśmie.
Mowa bezdźwięczna – rodzaj dyslalii polegającej na bezdźwięcznej realizacji wszystkich lub niektórych spółgłosek dźwięcznych (np. b = p, g = k, z = s, itp.).
Opóźniony rozwój mowy – późniejsze (o około sześć lub więcej miesięcy) pojawienie się poszczególnych etapów mowy, bez współwystępowania innych poważnych opóźnień w rozwoju dziecka.
Wada zgryzu – odchylenie w ustawieniu dolnej szczęki w stosunku do szczęki górnej. Zaburzenia obejmują całe łuki zębowe, względnie ich przedni lub boczny odcinek, mogą występować jednostronnie lub obustronnie. Najczęściej spotykanymi wadami zgryzu są: zgryz otwarty, tyłozgryz, przodozgryz, zgryz głęboki.
SPECJALIŚCI I TERAPIA
Foniatra – lekarz laryngolog, wyspecjalizowany w rozpoznawaniu i leczeniu chorób głosu, słuchu i mowy.
Ortodonta – lekarz specjalista zajmujący się korekcją wadliwego ustawienia zębów i szczęk (zgryzu).
Laryngolog –lekarz zajmujący się przede wszystkim leczeniem schorzeń związanych z narządami głowy oraz szyi: krtani, gardła, przełyku, tchawicy, zatok, uszu, a także nosa. Obszarami jego zainteresowań są często: chrapanie, zaburzenia słuchu, węchu, równowagi oraz smaku.
GOP-ex to terapia, która została stworzona z myślą o pacjentach oddychających przez usta, których charakteryzuje występowanie przewlekle otwartej jamy ustnej z niską pozycją spoczynkową języka oraz zaburzonym rozkładem napięcia mięśni głowy i szyi, a często także nieprawidłowa postawa całego ciała. GOP-ex zakłada codzienne wykonywanie przez dziecko ćwiczeń pod ścisłą kontrolą rodzica, który zostaje na wstępie przeszkolony przez terapeutę co do sposobu wykonywania ćwiczeń przez dziecko oraz sposobu kontroli dziecka przez rodzica.
Metoda GOP- ex - To zestaw ćwiczeń stworzonych przez dwóch lekarzy: dr Sandrę Kahn i dr Simona Wonga z myślą o dzieciach, których buzie nie są zamknięte, a język nie spoczywa na podniebieniu. Kursy GOP- ex wprowadziła i prowadzi w Polsce dr Marisa Santos - ortodonta z Argentyny.
Terapeuta GOP- ex - prowadzi trening GOP-ex, przygotowuje dziecko do pracy manualnej lekarza dentysty (czasami dzieci z nadwrażliwością dotykową muszą skorzystać z terapii manualnej, aby zostać przygotowane do pobrania wycisków, czy osadzenia aparatów w buzi).
Terapia miofunkcjonalna - Leczenie jest bezbolesne i nieinwazyjne, polega na wykonywaniu ćwiczeń logopedycznych aktywujących mięśnie twarzy w celu wypracowania właściwej koordynacji funkcji aparatu mięśniowo-szkieletowego. Efektem leczenia powinno być przywrócenie prawidłowego oddychania przez nos w ciągu dnia i w czasie snu.
Terapeuta miofunkcjonalny - to logopeda, neurologopedia zajmujący terapią miofunkcjonalną czyli przywróceniam prawidłowej pracy aparatu mięśniowo – szkieletowego
Frenotmia - to zabieg chirurgiczny, który polega na przecięciu lub usunięciu skróconego wędzidełka języka (ankyloglosja) przez lekarza. Do frenotomii natomiast przygotowuje się dziecko z logopedą i z rodzicem. Próchnica wyklucza pacjenta z zabiegu
Frenuloplastyka - to zabieg polegający na wydłużeniu wędzidełka. Odbywa się on w znieczuleniu miejscowym. Kiedy pacjent jest już znieczulony, lekarz wykonujący zabieg nacina wędzidełko (nacięcie przebiega w poprzek). Kolejnym etapem zabiegu jest odpowiednie zszycie wędzidełka.
Ortotropia - wczesnodzięcięce leczenie wad zgryzu
Opracowanie na podstawie książek:
G. Demel, „Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”,
E. M. Skorek „Z logopedią na ty”.
Internet
https://gopexpolska.pl/
Zakończyliśmy realizację Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „ALFABET LOGOPEDYCZNY”. Przez cały rok podczas zajęć logopedycznych rozwijaliśmy nasze aparaty mowy, ćwiczyliśmy oddech, słuch a przede wszystkim dobrze się bawiliśmy realizując 10 zadań przewidzianych w projekcie.
Ćwiczenia logopedyczne 2023/24
Warsztaty dla rodziców 31.03.2023
Dnia 23 marca rodzice dzieci z naszego przedszkola brali udział w warsztach logopedycznych. Zdobyli na nich wiele ciekawych informacji mn: na temat prawidłowego oddychania oraz w jaki sposób wykonuje się prawidłowo ćwiczenia z dziećmi. Ponadto dowiedzieli się, jak pracuje logopeda oraz jakie pomoce wykorzystuje do terapii, jak również do czego one służą. Na koniec odbyły się zajęcia z robotem interaktywnym oraz ćwiczenia z głoską sz połączone z motoryką małą.
Temat: „Morskie przygody” – zabawy logorytmiczne prowadzone przez p. A. Mazur - logopedę 29.03.2023
Cele ogólne:
¾ Rozwijanie sprawności artykulacyjnych
¾ Rozwijanie ekspresji ruchowej
¾ Rozwijanie wyobraźni i kreatywności
¾ Uwrażliwianie na zmiany tempa w muzyce
¾ Usprawnianie motoryki małej
¾ Rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowej
¾ Ćwiczenia pamięci sekwencyjnej
Cele szczegółowe:
Dzieci:
¾ Prawidłowo wykonują ćwiczenia narządów artykulacyjnych
¾ Poruszają się zgodnie z rytmem i tempem muzyki
¾ Reagują na bodziec słowny, wzrokowy i słuchowy
¾ Wiedzą jakie skarby można znaleźć w morzu
¾ Czynnie uczestniczą w zabawach
¾ Zapamiętują ruch przypisany do obrazka
¾ Odtwarzają sekwencje ruchowe
¾ Wydłużają fazę wydechową
Projekt "Ładnie mówię z Logusiem"
W roku szkolnym 2022/23 realizowany jest w naszym przedszkolu projekt logopedyczno -terapeutyczny.
Celem projektu jest:
Do tej pory dzieci z Logusiem zrealizowały następującą tematyke:
II semestr
Aby zobaczyć poniższe zdjęcia trzeba wejść w kolejne albumy
Zabawy logopedyczne
Czasem w naszym przedszkolu bywa tak, że są chwile kiedy dzieje coś coś więcej niż standardowe zajęcia. Tak, też było 09.11.2022. W tym dniu dzieci młodsze brały udział w zabawach logopedycznych. Dzieci ćwiczyły buzię i języczek, mięsień okrężny warg ( całuski), mówiły samogłoski a także ćwiczyły pojęcia matematyczne ( klasyfikowanie, kolory, liczenie, segregacja). Rozwój mowy dziecka jest bardzo ważny dlatego ćwiczmy z dziećmi w domu i jeśli któreś dziecko ma zalecenia od specjalisty stosujmy się do nich. Tylko systematyczna praca daje efekty.
Dlaczego prawidłowe oddychanie jest ważne - powód oraz przykłady ćwiczeń
O seplenieniu międzyzębowym - pokazuje Borys Szyc
Kiedy należy udać się do logopedy.
Dlaczego oddychanie przez nos jest takie ważne.
Ważne informacje oraz wiadomości dla rodziców
Ciekawe zabawy i opowiadania